Hoe een nieuwe auto kiezen?


Het is wettelijk verplicht het normverbruik en de CO2-uitstoot te vermelden bij elke nieuwe auto die in de etalage staat. Ook op gedrukte reclame voor nieuwe auto’s is een duidelijke vermelding van de verbruiks- en emissiewaarden verplicht. Een goede zaak, het vereenvoudigt het vergelijken tussen automodellen.

Vanaf september 2017 zal men de nieuwe WLTP-testcyclus stapsgewijs invoeren. De oude NEDC*-testcyclus blijft voorlopig nog even bestaan, en dat kan leiden tot verwarring. Voor sommige auto’s zullen enkel de meetresultaten van NEDC beschikbaar zijn, voor andere die van WLTP en voor nog andere auto’s zullen beide meetresultaten bekend zijn. Een verwarrende situatie, wetende dat de NEDC- en WLTP-resultaten bij dezelfde auto sterk kunnen variëren. Gemiddeld afficheert de WLTP-methode 20% hogere verbruiksen emissiewaarden dan de NEDC-methode. Let daarom als consument goed op bij het vergelijken van de geafficheerde CO2– of verbruikswaarden. Of beter: verzeker je ervan de resultaten van dezelfde meetmethode met elkaar te vergelijken.

Let er goed op dat je resultaten van dezelfde meetmethode met elkaar vergelijkt.

Immers, een auto die aan de nieuwe WLTP-methode onderworpen werd, kan een hogere CO2-uitstoot en een hoger brandstofverbruik laten noteren dan een auto die volgens de NEDC-methode is getest. Deze kan in de praktijk net zo zuinig of nog zuiniger zijn dan een auto die lagere NEDC-waarden afficheert.

Hoe dan ook, zowel NEDC- als WLTP-voertuigen beantwoorden aan alle eisen en normen. Kies dus met een gerust hart de auto die best aansluit bij je wensen, onafhankelijk van de gehanteerde testprocedure op het voertuig.

* De New European Driving Cycle (NEDC) is de benaming voor een gestandaardiseerde test die ontwikkeld werd in 1971. Deze test gebruikt men vandaag nog steeds bij de typegoedkeuring van voertuigen. Aan de hand van deze test meet men het brandstofverbruik en de emissies van auto’s. De WLTP vervangt stapsgewijs de NEDC vanaf 2017.